Suus Feddema

Moentherapie | Therapie die lichaam, geest en energie verbindt

Suus Feddema

Moentherapie | Therapie die lichaam, geest en energie verbindt

Thuis oefenen

WIL JE EERST EENS THUIS PROBEREN OM IN VERBINDING TE KOMEN MET JE LIJF?

Deze oefeningen helpen je om meer te luisteren naar je lichaam en om te ontspannen.

1 Buiten op blote voeten voelen en ervaren

Ga buiten op je blote voeten op een natuurlijke ondergrond staan. Sluit je ogen. Sta goed rechtop. Ga in gedachten naar je voeten. Voel de sensaties onder je voet. Voel wat je waarneemt. Hoor je geluiden om je heen? Ruik je iets? Hoe ruikt het hier? Kies de sensorische stimulans die de meeste aandacht vraagt. Zoom daarop in. Wat maakt dat deze stimulans je aantrekt? Wat ervaar je? Hoe voelt dat? Kun je het gevoel uitvergroten? Wat gebeurt er als je je nieuwsgierigheid zijn gang laat gaan? Wat wil je lichaam?

2 IJsklontje in je hand omgaan met pijn

Houd een ijsklontje in je hand en sluit je ogen. Ga naar de sensatie in je hand. Voelt het prettig of juist onprettig? Wat maakt het onprettig? Ga in gedachten naar het pijnlijkste stuk van je hand. Stuur je ademhaling naar deze plek. Adem diep in en heeel diep uit, terwijl je je uitademing richt op dat specifieke plekje. Zie je misschien een kleur? Zoja, is dat een kleur die jij fijn en mooi vindt, of juist niet? Vul het specifieke plekje in je hand in gedachten met een kleur die jij fijn vindt. Wat betekent deze kleur voor je? Maakt hij je blij, vrolijk? Wat gebeurt er nu met de sensatie in je hand?

3 Alleen in de natuur wandelen en kijken

Maak een wandeling in je eentje in een rustig buitengebied. Maak de wandeling bewust. Het gaat niet om de afstand of het tempo, maar om de ervaring. Kijk om je heen en ervaar. Wat zie je? Wat hoor je? Wat ruik je? Wordt je nieuwsgierigheid door iets getriggerd? Ga eens op onderzoek uit. Kies eens een ander paadje, loop eens tussen bosjes door. Kijk naar diertjes die zich voortbewegen en hoe ze dat doen. Ruik eens aan die bloem, voel eens aan dat mos. Wat valt je op?

4 In bed ontspannen

Ga op je rug op bed liggen en sluit je ogen. Maak het je comfortabel. Je mag jezelf toestemming geven om te gaan ontspannen en om alles los te laten wat op dit moment niet meer dienend is. Zucht eens diep. Bal je vuisten en span 10 seconden lang al je armspieren aan. Laat alles daarna in één keer los. Herhaal dit. Ga tijdens het aanspannen in gedachten al je spieren af – armen, schouders, spierballen enzovoort – om te voelen of alles goed aangespannen is. En laat dan los. 

Doe hetzelfde met je benen. Span alles zo hard mogelijk aan: je billen, je bovenbenen, je kuiten, je tenen enzovoort. En laat los. Herhaal dit en loop weer alles na in je benen. Is alles goed aangespannen? Laat dan los. 

Nu mag je je hele lichaam tegelijk aanspannen. Je armen met gebalde vuisten, je spierballen, je schouders, de spieren tussen je schouderbladen, je buik, je billen, je benen, je gezicht. Alles. Houd dit 10 seconden vast. En laat los. Herhaal nogmaals. Schud dan alles uit en rek je heerlijk uit.  

5 Op een stoel ademen en ontspannen

Pak een stoel, ga erop zitten en sluit je ogen. Stel je gedachten en zintuigen open voor je omgeving. De omgevingsgeluiden die je hoort. De sensaties die je ervaart. Kijk maar wat je aandacht trekt en accepteer dat het er is. Alles mag er zijn. 

Richt je daarna op je ademhaling. Hoe is deze? Hoog, of juist in je buik? Oppervlakkig of diep? Is je inademing langer dan je uitademing? Of juist andersom? 

Probeer je de temperatuur voor te stellen van de lucht die je inademt en de lucht die je uitademt. Kun je je voorstellen dat de lucht die je inademt koel is en dat de lucht die je uitademt warm is? Kun je dit vergroten door de koele lucht diep in te ademen en door je hele lichaam te laten gaan van top tot teen? Laat de lucht vervolgens weer omhoog te gaan en stel je voor dat de lucht warm geworden is. Blaas de warm geworden lucht weer uit. Probeer het nog eens. Adem de koele lucht diep in en laat hem van top tot teen door je heen gaan. Adem dan de warme lucht weer uit. Herhaal dit. Met iedere ademhaling zal je steeds iets meer ontspannen.

Smaakt dit naar meer? Of lukte het juist niet goed?

Lukte het om te ontspannen? Kon je je gedachten opzijzetten? Of kwam je hoofd ertussen? 

Laat mij je dan helpen om vanuit je hoofd naar je lichaam te gaan. 

Neem eens contact op. 

Of schrijf je vrijblijvend in voor de nieuwsbrief

In elke nieuwsbrief krijg je meer tips en oefeningen.